Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową

Coraz częściej w zaleceniach czy uwagach  nauczyciela dotyczące naszego dziecka pojawiają się ćwiczenia na rozwinięcie spostrzegawczości wzrokowej. Spostrzegawczośc wzrokowa jest jednym z warunków na powodzenie w zakresie czytania i pisania.

 

Kilka symptomów może wskazywać na trudności w obszarze percepcji wzrokowej:

  • dziecko z trudem zapamiętuje kształty liter i cyfr,
  • niechętnie rozwiązuje zadania polegające na szukaniu różnic między obrazkami,
  • nieprawidłowo tworzy kompozycje według wzoru, a jego rysunki są ubogie w szczegóły,
  • trudności dotyczą odtwarzania szlaczków i figur geometrycznych.

 

Nasuwa się więc pytanie o prawidłowe usprawnianie tej funkcji wzrokowej. Otóż istnieje szereg ćwiczeń, które można wykonywać w domu. Na pewno wielu rodziców czy nauczycieli posługuje się tymi ćwiczeniami na co dzień, nie będąc w pełni świadomym, jak wiele obszarów one rozwijają.
Oto kilka przykładów ćwiczeń:

 

dzieci młodsze

  • Szukanie różnic pomiędzy dwoma podobnymi obrazkami, różniącymi się kilkoma szczegółami
  • Zapamiętywanie przedmiotów – pokazujemy dziecku drobne przedmioty, zapamiętuje je, a po zasłonięciu przez nas – wymienia.
  • Układanie obrazka z pociętych części.
  • Układanie według podanego wzoru patyczków, klocków, wyciętych figur geometrycznych.
  • Segregowanie figur ze względu na wielkość, kolor, kształt.
  • Układanie historyjek obrazkowych. Opis obrazków zgodnie z kolejnością zdarzeń.
  • Lepienie z plasteliny lub formowanie z drutu różnych kształtów np. figur geometrycznych lub innych wzorów.
  • Domina obrazkowe – szukanie pary takich samych obrazków.

 

dzieci starsze

  • Szukanie różnic pomiędzy dwoma podobnymi obrazkami, różniącymi się kilkoma szczegółami
  • Zapamiętywanie przedmiotów – pokazujemy dziecku drobne przedmioty, zapamiętuje je, a po zasłonięciu przez nas – wymienia.
  • Układanie obrazka z pociętych części.
  • Układanie według podanego wzoru patyczków, klocków, wyciętych figur geometrycznych.
  • Segregowanie figur ze względu na wielkość, kolor, kształt.
  • Układanie historyjek obrazkowych. Opis obrazków zgodnie z kolejnością zdarzeń.
  • Lepienie z plasteliny lub formowanie z drutu kształtów liter.
  • Wyszukiwanie wyrazów z jednakową literą (np. odczytanie wyrazów posiadających literę „k”.
  • Uzupełnianie brakujących liter w wyrazach.
  • Domina obrazkowe – szukanie pary takich samych obrazków.
  • Domina literowe oraz sylabowe – szukanie pary takich samych liter/ sylab.

 

Powyższe ćwiczenia mogą być formą zabawy z dzieckiem. Ważna jest systematyczność, ale jednocześnie nie przemęczanie dzieci. Ćwiczenia chętnie wykonywane przynoszą więcej pożytku niż długie ślęczenie nad książką.

ZABAWY ARTYKULCYJNE (dzieci młodsze i starsze)

 

log

ZABAWY PALUSZKOWE (dzieci młodsze)

PRZYKŁADOWE ZABAWY PALUSZKOWE

 

           To dziadek – ze mną majsterkuje                (kciuk)

        To babcia – lody mi kupuje                    (wskazujący)

        To tata – ze mną w piłkę gra

        i o zdrowie moje dba                               (środkowy)

        To mama – czyta mi do ucha                            (serdeczny)

        a to……………… bajek różnych słucha.             (mały)

                imię dziecka

           ► Kto stoi pod płotem?

        – Mały kotek                                   (kciuk)

        Co chce zrobic?

        – Wskoczyc na płotek.                   (wskazujący)

        Co na płotku?

        – Wróbelek                                      (środkowy)

        Co robią?

        – Raban wielki.                               (serdeczny)

        Z kim będą się bawic?

        – Z kotkiem pod płotkiem.                      (mały)

 

           ►Tak mama dzieciom rozdawała:

        – maliny dla Aliny                          (kciuk)

        – Śliwki dla Oliwki                         (wskazujący)

        – arbuzy dla Zuzy                           (środkowy)

        –  cytryna dla Martyny         (serdeczny)

        – jeżyny dla Grażyny                      (mały)

        A, gdy już nic nie miała.

        to uśmiechy rozdawała.

Dzieci starsze

log2