Nowe ćwiczenia z dziećmi….zapraszamy….

 „Ślimak”- ilustracja ruchowa:

Powtarzamy za rodzicem i naśladujemy jego ruchy:

W trawie w czasie deszczu (ręce w górę, opuszczamy pokazując deszcz)
mały ślimak śpi, (złożone ręce przy policzku)
ślimaku pokaż rogi, (pokazujemy rogi palcami wskazującymi przy głowie)
dam ci sera na pierogi. („młynek” rączkami)
– Nie pokażę rogów, ( kiwamy palcem)
bo nakapie mi (tak jak w pierwszym wersie – deszczyk)
na lewy róg i prawy (pokazujemy kolejno rogi)
nie, nie wyjdę z mojej trawy”. (kiwamy palcem i kucamy, uderzając 2xpalcami o podłogę na sylabach ‚tra-wy’)

Ze starszymi dziećmi można wprowadzać utrudnienia, opuszczając kolejne słowa i gesty (w tych miejscach mruczymy lub milczymy).

Rymowanki:

Prowadzący rozpoczyna zdanie, dzieci mają za zadanie dokończyć, np.

„Lata osa koło …….. (nosa)”.
„Kasztany spadają, dzieci je ……….. (zbierają, chowają)”.
„Gdyby kózka nie skakała, to by nóżki nie ………. (złamała)”
.

” Wlazł kotek na …… (płotek)”.
” Abecadło z pieca ……… (spadło)”.
” Skok do wody dla ……… (ochłody)”.
” Zróbmy duże koło, będzie nam …….. (wesoło)”.

Dokończ wyraz:

 Prowadzący podaje pierwszą sylabę, np. „ma”. Zadaniem dzieci jest znaleźć jak najwięcej możliwych sylab tworzących wyrazy, np. „-pa”, „-czuga”, „-lować”, „-lina” itp. Można wspomóc się ilustracjami lub (z dziećmi potrafiącymi pisać) zapisywać powstałe wyrazy.

 miejsce pracy to sklep?” itp. Kto pierwszy odgadnie, kim jest osoba siedząca w środku, losuje kolejny kartonik i zajmuje jej miejsce. Zabawę powtarzamy do wyczerpania kartoników. Kategorie obrazków/nazw na kartonikach można dostosować do potrzeb lub zainteresowań dzieci (np. zwierzęta, pojazdy, ubrania itp.).

 

 

„Chodzi Kasia po…” -ćwiczenia klasyfikacji i poszerzania słownika:

Prowadzący rozpoczyna zabawę słowami „Chodzi (Kasia) po…”po których dopowiada dalszą część zdania, np.: ...”łące, zbiera kwiatki pachnące – jakie?” - zadaniem dzieci jest wymienić jak najwięcej nazw kwiatów. Inne propozycje:

„Chodzi Jaś po zagrodzie, widzi zwierzęta na swej drodze – jakie?”
„Chodzi Zuzia po pokoju, w szafir szuka ładnego stroju – jakie widzi tam ubrania?”
itp.

Dobieranki:

Zabawa polega na szukaniu określeń (przymiotników) do podanego słowa (rzeczownika). Może to być wylosowany obrazek, wyraz wymyślony przez prowadzącego lub wylosowany spośród kilku propozycji… inwencja należy do prowadzącego.
Po podaniu słowa, dzieci mają za zadanie wymienić (lub zapisać) jak najwięcej słów określających, np.: woda – mokra, zimna, gorąca, przeźroczysta… itp.

 

 Zgadnijcie, kim jestem:

Jeden z uczestników zabawy losuje kartonik z nazwą zawodu lub obrazek przedstawiający osobę wykonującą ten zawód. Nie ujawniając swojej „profesji” siada na krzesełku znajdującym się pośrodku sali i odpowiada na pytania pozostałych uczestników, którzy maja odgadnąć, jaki zawód reprezentuje, np. „Czy do pracy używasz pędzla?”, „Czy twoje miejsce pracy to sklep?” itp. Kto pierwszy odgadnie, kim jest osoba siedząca w środku, losuje kolejny kartonik i zajmuje jej miejsce. Zabawę powtarzamy do wyczerpania kartoników. Kategorie obrazków/nazw na kartonikach można dostosować do potrzeb lub zainteresowań dzieci (np. zwierzęta, pojazdy, ubrania itp.).

Masaż „Stonoga”

Masaż jest wykonywany prawą i lewą ręką jednocześnie

Tędy szła stonóżka-              kreślimy prostą linię

to właśnie jej dróżka:             kreślimy zygzak

kółeczko                                 zataczamy okrąg

kropeczka                               wciskamy kropkę

w bamboszkach                      wewnętrzną częścią dłoni klepiemy po plecach

kropeczka                               wciskamy kropkę

w bamboszkach                      wewnętrzną częścią dłoni klepiemy po plecach

w szpileczkach                       wciskamy palcem wskazującym kropkę

na stu małych nóżkach.          palcem wciskamy kropkę a dłonią klepiemy po plecach.

Miłej zabawy

Ewa Bartnicka