Nowe przykłady zabaw logopedycznych…

 

Malujemy drzewa”
Powiedz dzieciom, że wybieracie się an spacer do parku, żeby pomalować rosnące tam drzewa. Aby zabawa była ciekawsza, zamiast pędzla wykorzystujecie języki.
– Malujemy pień drzewa- uniesienie języka do góry, wysuwanie na brodę.
– Malujemy gałęzie- kierowanie języka raz do prawego kącika ust, raz do lewego.
– Malujemy liście wysoko rosnące- oblizywanie górnej wargi.
– Suszymy drzewa- nabieranie powietrza nosem y wydmuchiwanie ustami.

Podczas wykonywania ćwiczeń szeroko otwieramy buzię.

Zagadki;
Spadłem z drzewa, leżę na trawniku, w brązowej koszulce, w zielonym płaszczyku (kasztan)
Gdy je dzik pod dębem znalazł z apetytem zjadł je zaraz (żołądź)
Czerwone kuleczki możesz nawlec na niteczki. Kiedy zrobisz już korale, podaruje je swojej mamie (jarzębina).

Wiosenna zabawa”
Poszedł Wojtuś na spacerek (marsz w miejscu z wysokim unoszeniem kolan)
Gdzie kamyków leży wiele (palce wskazujące i kciuki robią kółeczka)
Gdzie listeczki są zielone (ręce uniesione w górę „wkręcamy żarówkę”)
Wciąż spadają mu na głowę (ręce powoli opuszczane w dół jednoczesnym poruszaniem palców).

„Jeżyk sprząta swój domek na wiosnę”
W naszej zabawie język to mały jeż, twoja buzia- to domek jeża.
– Jeż myje drzwi (oblizywanie czubkiem języka szeroko rozwartych warg).
– Jeż myje kąty (kierowanie czubka języka w kąciki ust).
– Jeż myje ściany (wypychanie policzków językiem).
– Jeż myje sufit (przesuwanie czubkiem języka po podniebieniu twardym).
– Jeż trzepie dywan (kląskanie).
– Jeż odkurza (przedłużenie głoski „w”).
– Jeż myje okna (przesuwaniem czubkiem języka po zewnętrznej stronie górnych zębów, wargi szeroko otwarte).
– Jeż jest bardzo zadowolony, że posprzątał i uśmiecha się (rozciąganie warg jak w uśmiechu, zęby zwarte).
 

„Śniadanie krasnoludka”
- Krasnoludek żuje kanapkę (naśladowanie ruchów żucia, zęby zwarte, wargi zwarte, wykonują ruchy okrężne)
– Krasnoludek chrupie marchewkę (otwieranie i zamykanie zębów, usta zaokrąglone i wysunięte do przodu)
– Krasnoludek oblizuje się (oblizywanie czubkiem języka szeroko rozwartych warg)
– Krasnoludek oblizuje buzię na górze (kierowanie języka w kąciki ust)
– Krasnoludek myje zęby po śniadaniu (przesuwanie czubkiem języka po zewnętrznej stronie górnych zębów, wargi szeroko rozwarte)
– Krasnoludek jest najedzony, zadowolony i uśmiech się (rozciąganie warg jak do uśmiechu, zęby zwarte)

 

„Urodziny niedźwiadka”

 

Podczas zabawy można wykorzystac pluszowego misia; posłuchajcie i próbujcie wykonac cwiczenia (gdzie pojawia się *).

Dziś są urodziny Niedźwiadka. Będziemy towarzyszyć mu w tym ważnym dniu. Niedźwiadek wstał dziś w bardzo dobrym humorze, przeciągnął się *, ziewnął* i uśmiechnął* się do mamy. Niedźwiedzicy przesłał pięć całusów* (dzieci patrzą w lusterka posyłają całusy). Ma dobry nastrój, że podśpiewuje sobie wesoło; la, la, la ,lo, lo, lo, Lu, Lu, Lu, le, le, le*. Mama usmażyła Niedźwiadkowi ulubione naleśniki z miodem. Niedźwiadek je z apetytem swój przysmak; chrupie*, żuje*, mlaska*, oblizuje* pyszczek i uśmiecha* się.

 

Na przyjęcie przyszły róże zwierzęta; (naśladuj odgłosy zwierząt)
– Przyszła żabka znad stawu; kum, kum, kum.
– Przybiegł konik z pastwiska; iha-ha, iha-ha.
– Mała myszka przybiegła ze stodoły; pi,  pi, pi
– Wąż przypełzł z łąki; sssssssssssss
– Przyszły dwa prosiaczki z chlewika; chrum-chrum-chrum
– Przyszła duża krowa z pastwiska; muuu, muuu
– Przybiegła kurka z podwórka; ko, ko, ko
– Przyczłapała kaczka- kwaczka; kwa, kwa, kwa
– A na koniec przyszli kotek Puszek i pies Burek; miau-miau, hau-hau.

 

„O którym zwierzęciu mówię?”

– On jest dziki, on jest zły. On ma bardzo ostre kły. Kto go w lesie spotyka na drzewo prędko zmyka. Dzik ; chrum, chrum.
– Ptaszek ten wesoły ciągle w drzewa puka, bo on jest lekarzem i robaków szuka. Dzięcioł; stuk, puk.
– Długie uszy , szybkie nóżki z wielką radością marchewki chrupie. Zając; kic, kic, truś, truś.
– Jest zwierzę z bajek, chce zjeść wnuczkę i babcie udaje. Wilk; auuuuuu.
– Ma okrągłe, duże oczy, świetnie słyszy i poluje w nocy na myszy. Sowa; hu, hu.
– Podczas zimy smacznie śpi; bo słodki miodek wciąż mu się śni; Niedźwiedź; mru, mru.

„Chorobowe zgadywanki”

Dziś karetką pojedziemy-  ue, ue, ue.
Może komuś pomożemy-  ua, ua, ua.
Kto najbardziej chory jest?-  eo, eo, eo.
Mały kotek, duży pies?-  eu, eu, eu.
Kto Katarek duży ma-  ai, ai, ai.
A kto kicha tak jak ja-  ae, ae, ae.
Kogo boli głowa?-  oa, oa, oa.
Kto się przed lekarzem chowa?-  ou, ou, ou.
Kto lekarstwa nie chce brać?-   ie, ie, ie.
Kto chce w łóżku długo spać?-   iu, iu, iu.
A kto zawsze zdrowy jest,-   ye, ye, ye.
Co dzień chce warzywa jeść-   yo, yo, yo.

 

                                                   Miłej zabawy

                                                            Ewa Bartnicka